Gebruik deze tips met jouw kind voor het helpen bij de taalspelling

Het leren omgaan met de taalspelling is een levenslange gebeurtenis! In dit artikel stellen we je voor aan enkele leuke en boeiende manieren om op onderzoek gebaseerde spellingstrategie├źn te gebruiken die jouw kind kunnen helpen met het bevorderen van de taalspelling.

Oefen met het fonemisch bewustzijn

Het fonemisch bewustzijn houdt in dat jouw kind zich bezighoudt met het herkennen en manipuleren van klanken in woorden. Hoewel het fonemisch bewustzijn zich vaak natuurlijk ontwikkelt, is het belangrijk om het fonemisch bewustzijn te stimuleren. Laat jouw kind daarom horen hoe het klinkt om woorden op te splitsen in hun individuele klanken. Het is hierbij handig om de woorden op papier te zetten zodat je de verandering kan zien. Zorg ervoor dat jouw kind kan oefenen om woorden uit elkaar te halen en weer samen te voegen.

Oefen rijmwoorden

Het oefenen van de rijmwoorden is een leuke manier om nieuwe woorden te leren kennen en ze te leren spellen. Door middel van het leren van jouw kind om rijmende woorden te verzinnen, werk je niet alleen aan de woordenschat, maar kan je ook de spelling oefenen. Begin met een aantal voorbeelden en geef jouw kind vervolgens zoveel mogelijk de vrije loop. Moedig hen ook aan om de rijmwoorden op te schrijven.

Het uitbreiden van de woordenschat

Om de woordenschat van jouw kind uit te breiden, kan je elke week een lijstje opstellen van diverse woorden die beginnen met verschillende letters. Woorden met een Q? Dit zijn vaak de moeilijkste woorden om aan te leren, maar dat maakt het ook juist erg uitdagend! Probeer regelmatig je kind te overhoren op de woorden die jullie geoefend hebben. Mochten jullie beginnen met de meer ingewikkelde woorden, zorg er dan voor dat je duidelijk beschrijft wat de woorden precies betekenen. Op deze manier zullen diverse woorden makkelijker in het geheugen van jouw kind opgeslagen worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *