Wat betekent conversie optimalisatie voor je website?

Als je hebt geïnvesteerd in Online Marketing heb je de term vast weleens voorbij horen komen; CRO oftewel conversie optimalisatie. Het klinkt logisch; ‘het optimaliseren van een conversie’. Maar wat houdt het dan precies in en hoe pas je het effectief toe? Kan je het ook uitvoeren zonder een expert of iets dergelijk? In deze blog lees je de voordelen van CRO en hoe je het precies uitvoert. (Ook als je geen ervaring hebt.) Lees dus gauw verder! 

Voordelen van conversie optimalisatie 

Eenmaal een website of webshop laten maken? Wellicht loop jij omzet mis omdat bezoekers tegen bepaalde knelpunten aanlopen, waar je bij voorhand totaal niet zelf over nagedacht hebt. Dan is het goed je te verdiepen in CRO. Of te investeren in een CRO-expert, zodat hij kan kijken naar jouw webshop. Een groot voordeel van CRO is dat het knelpunten en problemen op jouw webshop oplost, waardoor de kans groter wordt dat consumenten of bezoekers zullen gaan converteren. Je neemt als het ware de ‘barrières’ voor bezoekers weg om de weg naar een aankoop te vergemakkelijken.  

Wat zijn knelpunten voor bezoekers? 

Nu denk je bij jezelf, wat zijn nu deze knelpunten waar mijn bezoekers tegen aanlopen? Dit kunnen alle mogelijke dingen zijn die voor een bezoeker onduidelijk is. Denk aan menustructuren die niet duidelijk te vinden zijn, buttons die zijn verborgen of er juist helemaal niet zijn. Geen links of call-to-actions die verwijzen naar een aankoop, te veel of juist te weinig duidelijke tekst van een product, een onduidelijk bestelproces en ga zo maar even door.  

Hoe kan ik knelpunten analyseren en oplossen? 

Voordat je knelpunten gaat analyseren moet je eerst de aanpak van jouw CRO-strategie weten. Veel CRO-specialisten doen dit op basis van eigen expertise. En gebruiken geen specifieke tools. Dit omdat sommige knelpunten op de website op basis van ervaring op het blote oog al te zien zijn. Toch adviseren CRO-specialisten altijd de doelgroep of bezoekers te analyseren door middel van tooling of testen. Dit omdat je op deze manier de meest representatieve data hebt. Denk aan AB-testing, ,maar ook heatmapping, waarbij het klik/scrol en bewegingsgedrag op websites worden vastgelegd.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *